Hur kombinerar du din träning?


Kvinna tränar i armmaskin
Beatrice Unge, 37, tränar kondition, ben och mage i gymmet.


- Eftersom jag inte är någon passtjej brukar jag jogga och gymma. Som omväxling och för att få upp intensiteten tränar jag Tabata, en slags intervallträning. Jag varvar muskelgrupperna och de dagar jag inte tränar får jag en naturlig återhämtning. Det är viktigt att få energi och jag startar därför dagen med en rejäl frukost bestående av gröt och äggsmörgås. 

Kvinna i träningskläder
Amparo Lindhe, 48, laddar inför förmiddagens boxningspass.


- För att kombinera min träning blandar jag styrka med rörlighet och har faktiskt prövat alla pass här på Friskis, alltifrån yoga till cirkelgym och skivstång. Jag tränar max en och en halv till två timmar per dag och vilar minst en dag i veckan. Vid sidan av träningen äter jag mycket protein och balanserad mat, det ger mig motivation. 

Två bröder tränar i gymmet
Bröderna Max och Felix Emtefall, 17 och 19 år, tränar tillsammans i gymmet.


- Jag tränar boxning vid sidan av styrketräningen. Det är viktigt att kombinera med en annan typ av muskulärt arbete. Boxningen ger mig en grundkondition. Jag lyssnar på min kropp och känner av när jag måste vila och återhämta mig, säger Felix.
- Som kombination till träningen försöker jag äta mycket grönt samt kolhydrater och protein. Det ger mig energi att orka och hjälper mig att gå upp i vikt, berättar Max.

Text: Anna Stark