Ute eller inne?

07 januari 2016
En man på cykel.Att vara frisk och pigg pensionär är härligt. Men när Per Knutas berättar om sina krävande pass önskar jag ändå att jag var minst ett par decennier yngre och kunde haka på. Per leder två tuffa pass: spin 55 norska intervaller och löpträning i obanad terräng.

Spinpasset är uppdelat i fyraminutersintervaller med mycket högt tempo. De tuffa intervallen sägs vara hemligheten bakom skidåkerskan Marit Bjørgsens fantastiska fysik och anses som ett av de mest effektiva sätten att förbättra konditionen.  

- Under intervallerna är man som i en bubbla, säger Per. Man ger allt, kroppen är helt fokuserad på att bara stå ut.

Per Knutas, 52 år, har tränat under många år, främst orientering och cykling. Men karriären inom Friskis&Svettis Sollentuna började i receptionen för tio år sedan.

- Receptionen är ett bra sätt att lära känna Friskis och medlemmarna. Jag kan verkligen rekommendera att börja i den änden, säger han.

Efter ett par år i receptionen kände sig Per mogen att gå vidare som spinledare.

- Jag vill själv kunna välja musik till min träning. Samtidigt är det väldigt lärorikt att vara ledare - att tvingas stå på "scenen" och känna av och anpassa sig till gruppen.

Som gammal orienterare gillar Per att röra sig ute i skog och mark. Löpträningspassen tycker han därför är extra roliga.  Under hösten 2015 har han varit ledare för en grupp i blandade åldrar som två gånger i veckan springer i obanad terräng vid Bögs gård. På tisdagskvällar är gruppen försedd med pannlampor.

- Nu till våren startar vi två nya grupper med max tio motionärer i varje, berättar Per. Den ena för ovana löpare som vill få hjälp att komma igång, den andra för dom som vill springa snabbare. Jag väljer mer än gärna att leda kom-i-gång-gruppen!

Per Knutas betonar att det tar lång tid att bli riktigt vältränad. Hans råd till den ovana motionären är att träna varierat med både styrka och kondition. Och att vara försedd med en stor portion tålamod. Efterhand provar man allt mer jobbiga pass, förutsatt att det hela tiden känns roligt.

- Glöm inte vardagsmotionen, påminner Per som cyklar 14 km till och från jobbet i Danderyd varje dag.

/Lisen Sylwan